وجود ویتامین A  در بدن برای رشد و نمو طبیعی و حفظ بافت پوششی ضروری است و برای حفظ دید در شب نیز ضرورت دارد. به نمو طبیعی استخوان کمک کرده و در تشکیل دندان طبیعی تاثیر دارددر ضمنبه عنوان آنتی اکسیدان عمل می کند اما مقادیر بالای آن سمی است. به طوری که مقادیر مورد نیاز برای بدن انسان در دوره های مختلف سنی متفاوت است بدن نوزادان در روز ۴۰۰ الی۵۰۰ میکروگرم، کودکان ۶۰۰ الی ۹۰۰ میکروگرم، بزرگسالان ۷۰۰ الی ۹۰۰ میکروگرم، زنان باردار ۷۵۰ الی۷۷۰ میکروگرم و در دوران شیردهی خانم ها بین ۱۲۰۰-۱۳۰۰ میکروگرم ویتامین  Aنیاز دارند.

کمبود ویتامین Aدر بدن تاثیر سوئی بر بینایی فرد دارد  به طوری که در اثر کمبود این ویتامین فرد دچار ضخامت و خشک شدن قرنیه چشم می‌شود که به این بیماری گزروفتالمیمی‌گویند. اگر کمبود خیلی شدید شود فرد نابینا خواهد شد؛ ولی کمبود آن فرد را دچار شب کوری می‌کند.

ویتامین Aدر زخم‌های پوست، جوش‌ها و سایر عوارض پوستی چون دارویی، اثری درمانی دارد و کمبود آن موجب دیر درمان شدن زخم می‌شود.

جگر،قلوه،شیر،مارگارین غنی شده،زرده تخم مرغ،سبزی های برگ دار زرد و سبزتیره.زردآلو.طالبی.هلو از مواد غذایی به شمار می روند که دارای ویتامین Aمی باشند و با مصرف آنها ویتامین مورد نظر به بدن راه پیدا می کند.

ویتامین A موجود در مواد غذایی در اثر نور،گرما و روش های معمول طبخ پایدار است ولی تحت تاثیر اکسیداسیون، خشکی، دماهای خیلی بالا ونور فرابنفش تخریب می شود.  

این ویتامین در درمان زگیل یا دانه‌های پوستی، عفونت‌های مختلف در بدن و بیماری های دستگاه تنفسی و سلول‌های مخاطی نقش اساسی دارد پس مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین  Aرا حتما در برنامه غذایی خود داشته باشید.  


منبع :
http://fdo.sbmu.ac.ir/index.jsp?fkeyid=&siteid=66&pageid=5071&newsview=62111